Що таке seo і як воно працює

Це цитата з листа, який фахівець з SEO висилав одному з моїх клієнтів.
На мій погляд, ця цитата і цей приватний приклад дуже добре демонструють ситуацію в цілому, що склалася зараз:

ця ситуація нестійка, ринок лихоманить
SEO-фахівець не може контролювати ситуацію
користувач, який за це платить, нічого не розуміє в питаннях SEO
Чому виникла така ситуація? За останній час багато чого змінилося в питаннях просування в інтернеті і в роботі пошукових систем. Багато користувачів, які використовують SEO, констатують, що колишні методи просування вже не настільки ефективні. Керівництво по пошукової оптимізації для початківців

Дійсно, якщо раніше були SEO-фахівці, до яких можна було звернутися і отримати з великою часткою ймовірності результат (навіть не займаючись контентом, а вдаючись до «чорних» методів просування — навколо цього вишикувався цілий ринок), то зараз багато хто з цих методів просто не працюють.

І до мене як до бізнес-консультанту часто звертаються з питаннями, що зараз робити, щоб вивести свої сайти (або інші ресурси) в топові позиції пошукових систем.

Яким мені бачиться рішення даної проблеми? Перш за все — всім, хто використовує SEO-просування для своїх інтернет-ресурсів, самостійно розібратися в питанні, що ж таке SEO і які механізми його роботи і скористатися інформацією, наведеною в даній статті.

Я і сам, коли починав розбиратися в питаннях SEO-просування, зіткнувся з браком інформації, і вона в основному була рекламного характеру.

Тому в даній статті мені хочеться структурувати зібраний матеріал і внести ясність в розуміння питань, що ж таке SEO, які історичні передумови ситуації, що склалася, яке поточний стан справ і звичайно, які ж існують дієві методи просування.

Дана стаття буде цікава, я сподіваюся, як користувачам Habrahabr, так і іншим користувачам, які цікавляться питаннями просування сайту в мережі.

У цій статті під пошуковими системами я буду мати на увазі основні системи, в яких працює більшість користувачів — Яндекс і Google.

Тож почнемо.

Що таке SEO

За запитом «що таке SEO» в пошукових системах вийде дуже багато інформації (в основному рекламного характеру). Деякі ресурси, відповідаючи на це питання, цитують один одного, деякі дають свої визначення SEO, але ясності в питання це не додає.

Що особливо цікаво: деякі ресурси навіть пишуть не «SEO» по-англійськи, а «СЕО» по-російськи, вносячи деяку плутанину в розуміння питання. Ця абревіатура Ніяк не розшифровується, так як є написанням російськими буквами англійського буквосполучення, відповідно ніякого сенсу вона не несе.

Вікіпедія дає наступне визначення SEO:
Пошукова оптимізація (англ. Search engine optimization, SEO) — комплекс заходів щодо внутрішньої і зовнішньої оптимізації, для підняття позицій сайту в результатах видачі пошукових систем по певних запитах користувачів, з метою збільшення трафіку (для ІнфоРесурс) і потенційних клієнтів (для комерційних ресурсів) і подальшої монетизації цього трафіку.

Я згоден з цим визначенням. Але для непідготовленого користувача інформація з Вікіпедії може здатися трохи складною і заплутаною. Наведу визначення, яке я даю, коли пояснюю це питання своїм клієнтам:
SEO — це будь-які дії, спрямовані на виведення вашого сайту або будь-якого іншого вашого ресурсу в топові позиції пошукових систем для залучення відвідувачів.
Тут я розширюю поняття SEO. Це не тільки пряме просування вашого сайту, але і непряме залучення відвідувачів на ваш сайт за допомогою розміщення своїх матеріалів на інших інтернет-ресурсах.

Отже, я виділяю два види SEO:
Пряме SEO — це безпосередньо просування власного сайту, коли пошуковик видає в результатах по запиту користувача посилання на цей сайт.
Непряме SEO — це просування своєї компанії за допомогою розміщення своїх матеріалів на інших інтернет-ресурсах з метою подальшого залучення відвідувачів на свій сайт. Результат пошукової видачі в цьому випадку веде не на власний сайт, а на чужій, звідки вже відвідувачі, якщо їх зацікавила інформація, можуть вийти на вас.

Якщо те, як працює пряме SEO, досить зрозуміло — про це пишуть керівництва самі пошукові системи, послуги саме за прямим SEO пропонують різні фахівці і компанії, то щодо непрямого SEO потрібні додаткові пояснення.

Як же працює непряме SEO:
Ви розміщуєте інформаційну статтю (саме інформаційну, а не рекламного характеру), пов'язану з продуктом вашої діяльності, на якому-небудь відповідним вмістом інтернет-ресурсі (форумі, співтоваристві, інтернет-виданні).
Ваша стаття може вийти в топові позиції пошукової видачі по певних запитах.
Користувач заходить на цей ресурс, читає вашу статтю.
Якщо відвідувача зацікавила ваша інформація і ви, він може стати відвідувачем вашого сайту (перейти по посиланню зі статті на ваш сайт, якщо интерне-ресурс дозволяє розміщувати посилання, або за назвою компанії, або по імені та прізвища).

Живим прикладом може послужити моя стаття «Що таке CRM-системи і як їх правильно вибирати», яку я розмістив на Habrahabr. Вона займає друге місце після Вікіпедії в пошуковій видачі Google за запитом «Що таке CRM» або просто «CRM». Багато з моїх клієнтів знаходили мене саме завдяки цій та інших статтях, розміщених на Habrahabr, переходили на мій сайт і зв'язувалися зі мною особисто. Це непряме SEO, але все-таки це SEO. Я отримую відвідувачів пошукових систем, хоча і не прямо через свій сайт.

Без історії нікуди

Для того, щоб краще зрозуміти, що таке SEO і як склалася нинішня ситуація, нам необхідно поринути в історію питання. Коли тільки з'явилися пошукові системи (з російських це були Rambler, Mail, Яндекс), вплив сайтів на видачу було велике, так як самих сайтів було не так багато як зараз, і самі пошуковики були ще не настільки розвинені.

Що це було за час? Це був час експериментів. Інтернет (в сучасному його розумінні) тоді тільки зароджувався. Відповідно багато практики ще не були напрацьовані. Пошукові системи тоді були одним з джерел інформації. Вони не були так сильно розвинені і ще не диктували ринку свої умови.

Я ще застав такий час, коли сайти називали на слух, або передавали прямі посилання, і їх назви вводили відразу в адресний рядок. Сьогодні ж, навіть якщо назва сайту відомо, його, як правило, все одно вводять в пошуковик. Деякі сьогодні навіть не знають, що таке адресний рядок, та й майже у всіх браузерах вона вже не просто адресна, а пошукова.

Як раніше відбувалося ранжування видачі? Пошуковими системами враховувалися наступні дані:
структура сторінки (так звані мета-теги, заголовки, ключові слова);
кількість посилань, що ведуть на сайт.

Чим більше посилань вело на сайт і чим правильніше з технічної точки зору була оформлена сторінка — тим з більшою ймовірністю сайт опинявся в топових позиціях пошукової видачі.

Чому раніше це мало визначальне значення? Тому що у пошукових систем ще не було таких потужностей, як зараз, і не були винайдені настільки витончені алгоритми ранжирування. Для прикладу, Яндекс пошук станом на 98-й рік працював всього на трьох комп'ютерах.
Пошукові системи в якійсь мірі змушені були «довіряти» творцям сайтів.

І ось саме тоді почалася спекуляція і маніпулювання пошуковою видачею. З'явилися різні «сірі» та «чорні» методи просування (біржі посилань і різні інструменти для мета-тегів і т.д.) Можна було купити тисячі посилань на тисячах сайтів і опинитися в топах видачі.

Потім пошукові системи почали активно розвиватися. І зараз алгоритми ранжирування цих пошукових систем вдосконалені настільки, що можна сказати, що кількість посилань і структури сторінок важливі для них не так, як раніше.

Google і Яндекс в своїх рекомендаціях кажуть, що не потрібно перейматися внутрішньою структурою сайту і тим, як виглядає сторінка для пошукових систем, потрібно перш за все думати про те, як її будуть читати відвідувачі. Пошукові системи почали дивитися на сайти з точки зору відвідувача і все більше наближатися до людського розуміння контенту.

Хочу уточнити декілька моментів. Те, що структура сторінки зараз не так важлива для пошукових систем, не означає, що не потрібно заповнювати заголовки, описи і т.д. Це обов'язково робити, але вже не з точки зору пошукової системи, а з точки зору відвідувача. Пошуковики виводять як результатів пошуку саме назви сайтів і метаописания, тому вони повинні бути присутніми на кожній сторінці.

Також хочеться звернути увагу на один нюанс. Так, мета-теги зараз не так важливі для пошукових систем, але не потрібно плутати мета-теги з описом іншої інформації. На сторінці крім тексту, є ще різні елементи: фото, відео та ін. Це більш складні формати для індексації. Пошуковики не можуть обчислити поки, що міститься в відео або фото. Вони можуть обчислити це, тільки якщо ми створимо текстовий опис до цього виду контенту. Тому такі описи додавати на сайт обов'язково (за допомогою alt-тексту). Це краще допомагає пошуковим системам розуміти, які саме зображення і відео є на вашому сайті, що в свою чергу підвищує ймовірність їх виникнення в результатах пошуку по картинках і відео.

Так само, як і структура сторінки і кількість посилань, для пошукових систем неважливо, на якому движку створений сайт. Деякі джерела стверджують, що платформа, на якій створено сайт (будь це платформа CMS або конструктор) — «SEO friendly». Звичайно, це маркетингові ходи самих CMS і конструкторів, які говорять, що сайт, створений на їх основі, буде краще ранжуватися пошуковими системами, ніж сайти, написані на інших системах. Це не так. Движок сайту практично ніяк не впливає на просування сайту. Чому? Тому що пошукову систему не цікавить, на чому написаний сайт, вона може навіть не знати цього.

Що дійсно найбільш важливо в платформі сайту з точки зору пошукової системи:
Швидкість роботи сайту та відкриття сторінок. Платформа повинна забезпечувати високу швидкість роботи. Чим швидше відкривається сайт, тим краще в першу чергу для користувача. І якщо ви домоглися від будь-якої громіздкою CMS швидкості швидше, ніж у будь-якого розпіареного фреймворка — то ніякого принципового значення платформа не має.
Мобільна версія сайту. Не можна забувати про те, що зараз набирають обертів мобільні версії. Ваш движок сайту повинен або підтримувати мобільну версію, або використовувати адаптивний дизайн.
Повертаючись до історії питання, резюмую: принципи ранжирування, які діяли раніше, вже не настільки ефективні. SEO зараз треба розглядати як частину маркетингової стратегії. Зараз, як це не парадоксально, цифрова життя все ближче підходить до реальності. Якщо раніше сайтам треба було повідомляти про своє контенті (за допомогою мета-тегів і т.д.), то зараз пошуковики навчилися це робити самі. Вони взяли багато роботи на себе. Ось чому мета-теги вже не так важливі пошуковим системам. І якщо раніше інформацію про себе розміщували в журналі, книзі, каталозі — зараз стосовно інтернет-ресурсів відбувається те ж саме — необхідно, щоб контент сайту був візуально приємним і інформативним, як в реальному журналі. Це частина маркетингової стратегії.

SEO = пошукові системи

Необхідно розуміти, що SEO і пошукові системи нерозривно пов'язані. SEO без пошукових систем просто не існує. Ви все робите тільки для того, щоб пошуковики помітили ваш матеріал, зрозуміли його, ранжирували і видали в перших місцях своєї видачі по запитах відвідувачів.

Як працює пошук?

Давайте розберемо, як зараз організований процес пошуку.
У пошукових систем є так звані павуки, які проходять по посиланнях на сайті вглиб по кожній сторінці.
Ці павуки індексують сайт, тобто зберігають всі, що «прочитали», в індекс до себе в базу даних. І коли відвідувач в пошуковому рядку вводить запит, пошуковик шукає інформацію у себе в базі даних, а не на сайтах.
Це необхідно знати: пошуковик шукає інформацію у себе в базі даних.

Звідси випливає кілька висновків:
Якщо пошуковий павук ще не пройшов по вашому сайту, значить, він не зберіг інформацію про ваш сайт у себе в базі даних — відповідно, він не видасть такий сайт в результаті запиту відвідувача.
І навпаки, якщо пошуковик проіндексував ваш сайт, значить, в пошуковій видачі він його відобразить. На якому місці — це вже інше питання.
Якщо, наприклад, ваша стаття, яку ви тільки що розмістили, ще не проіндексувалася пошуковим павуком, а хтось її скопіював, і його сайт індексується швидше, ніж ваш — то дана стаття для пошукових систем буде належати тому сайту, який скопіював контент, а не вам. В результаті конкурент буде вище в пошуковій видачі, а оригінал взагалі може не потрапити в неї, так як дублікати просто ігноруються пошуковою системою. Що потрібно робити, щоб від цього захиститися — це окреме питання, і в рамках цієї статті ми його розглядати не будемо.
Як пошуковик вирішує, що видати відвідувачеві?

Є дуже багато інформації про те, який алгоритм ранжирування, є багато фахівців, які пишуть книги про те, як пошуковик видає інформацію за запитом — але ... це всього лише припущення. Чому?

Те, як пошуковик видає інформацію відвідувачеві на його запит — це комерційна таємниця кожного пошукача. Ніхто точно не знає, за яким принципом відбувається видача результатів.

Google колись пожартував, що для ранжирування сторінок наймає голубів, які випадково вибирають сторінки.

Звичайно, постає питання, чому ж пошукачі не говорять, як створити таку сторінку, щоб її пошукова система дуже добре розуміла. Це зроблено для того, щоб не було можливості маніпулювати видачею. Якщо користувачі, фахівці, веб-розробники будуть знати, як ранжируется сайт, як працює пошукова система, то вони зможуть підлаштовуватися і маніпулювати видачею, що не в інтересах пошукача.

Що можна зробити?

По-перше, необхідно дотримуватись рекомендацій по просуванню того пошукача, в якому ви розкручувати. Рекомендації в різних пошукових системах — різні, але в цілому вони схожі.
По-друге, просто необхідно створювати цікавий контент і створювати його багато. Як я вже писав вище, можна створювати статті, які повинні відповідати деяким принципам (про які ми поговоримо нижче в розділі «Легальне SEO»)
Що неможливо зробити?

Неможливо купити місце у пошукача.
Я не раз чув про наявність міфічних знайомих в адміністрації будь-якого пошукача, або про те, що компанія настільки крута і велика, що може купити місце в пошуковій видачі — немає, це просто виключено.

Методи просування сайту

Традиційно виділяють білу, сіру та чорну оптимізацію, але я б все-таки виділив з точки зору правил пошукової системи наступні методи просування:
легальне SEO — методи просування, спрямовані на відповідність ресурсу вимогам пошукової системи і на те, щоб відвідувач отримав релевантну інформацію
нелегальне SEO — методи, які не відповідають вимогам пошукової системи і спрямовані на маніпулювання пошуковою видачею.
нелегальне SEO

До нелегальному SEO з точки зору пошукової системи відноситься, наприклад, використання дорвеев і клоакинг. Дорвеи представляють собою веб-сторінки, які оптимізовані під певні пошукові запити і перенаправляють користувачів на інші сайти. Це незручно, так як кілька перших результатів пошуку можуть вести на однакові сторінки або ресурси, які не становлять інтереса.Клоакінг — користувачеві віддається одна сторінка, легко читається, а пошуковому роботу — інша, оптимізована під будь-які запити.

Насправді зараз нелегальне SEO йде в небуття, тому що будь-який, хто намагається обдурити пошукову систему, легко обчислюється. До того ж не дрімають конкуренти, які також просуваються по SEO. Якщо ваші конкуренти виявлять, що ви рухаєтеся «начорно», вони можуть написати скаргу в службу підтримки, і пошукова система просто знизить вас у видачі або забанити взагалі.

До нелегальним методам просування, з якими зараз активно борються пошуковики — відносяться SEO-біржі і посилання нерелевантних сторінок. За кордоном таких бірж практично немає, в Росії залишилося кілька. Вони продають посилання на своїх сайтах для залучення так званої посилальної маси. Але те, що треба рекламодавцю, не завжди потрібно відвідувачеві сайту. Іншими словами, якщо я вбиваю пошуковий запит «SEO», я хочу бачити інформацію про SEO, а не послуги різних компаній і фахівців.

Пошукові системи зараз достатньо успішно з цим борються, тому що рівень довіри до пошукача з боку відвідувачів падає через нерелевантной видачі.

Чому ще не рекомендується використовувати нелегальні методи просування? У разі викриття у використанні «чорних» методів і легальні методи просування можуть пройти даремно, сайт буде знижений в пошуковій видачі, або зовсім його забанити.

легальне SEO

Які все-таки бувають легальні методи просування? Наведу дієві методи з практики моєї і моїх клієнтів, що відповідають рекомендаціям Яндекса і Google.
Створюйте унікальний контент. Необхідно створювати такий контент, який буде корисний і цікавий відвідувачам.

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

About the author: Yurek

Has one comment to “Що таке seo і як воно працює”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Пан WordPress - Кві 12, 2016 Відповіcти

    Привіт! Це коментар.

    Щоб видалити коментар, увійдіть і подивіться на коментарі до запису. Там будуть посилання для їхньої зміни або видалення.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Email address is required.